Financiering

Het persoonsgebonden budget (PGB)

Het project zal gefinancierd worden vanuit PGB-gelden. De bewoners hebben een CIZ Wlz-indicatie VG3 nodig met het daaraan gekoppelde PGB. Er moeten wekelijks minimaal 15 uren zorg afgenomen worden via het ouderinitiatief. Aan de hand van het persoonlijke begeleidingsplan zal er per bewoner gekeken worden of en hoeveel uren er nog aan extra zorg ingekocht moeten worden.

Woontoeslag

Omdat Stifting Ouderinitiatief Grutsk voldoet aan de voorwaarden om in aanmerking te komen voor een woontoeslag, zal er jaarlijks ook per bewoner een bedrag binnen komen om het ouderinitiatief in stand te kunnen houden. Dit bedrag zal voornamelijk gebruikt worden voor het gezamenlijke appartement en de huishoudelijke kosten die daarvoor gemaakt worden. Tevens zal van dit bedrag geld gereserveerd worden als reserve voor de noodzakelijke vervangingen die in de toekomst nodig zijn.

Giften

Om het gezamenlijke appartement in te kunnen richten en het noodzakelijke witgoed en de inventaris aan te kunnen schaffen, zal er een beroep worden gedaan op organisaties die bereid zijn om dit soort initiatieven te subsidiëren. Meestal wordt het geld uitgekeerd op het moment dat de stichting de rekening van het gekochte aanlevert bij de subsidieverstrekker.

Beheer vermogen

De stichting heeft in september 2020 een zakelijke bankrekening geopend. Vanaf dat moment kunnen de maandelijkse betalingen van de bewoners worden beheerd. De penningmeester voert, in samenspraak met het bestuur, het beheer over de rekening. Zowel de penningmeester als de secretaris zijn gemachtigd om vanaf de rekening betalingen te doen. Zij zijn daarom beide in het bezit van een bankpas. Ontvangsten en uitgaven worden nauwlettend gevolgd door de penningmeester. Hierover wordt op verzoek, en minimaal op iedere bestuursvergadering en ouderbijeenkomst, verslag over uitgebracht.

Besteding vermogen

De maandelijkse betalingen op deze rekening, van de bewoners aan de stichting, worden aangewend voor betaling van de nota’s van de zorgverlener en de huur en bijkomende kosten voor het gezamenlijke appartement.

Ook worden de kosten voor het functioneren van de stichting en het bestuur hiervan betaald, zoals:

  • Kosten voor het opstellen van een jaarverslag door een accountantskantoor ten behoeve van de jaarlijkse aangifte voor de Belastingdienst;
  • Kosten van het lidmaatschap van de Kamer van Koophandel;
  • Kosten verbonden aan de bankrekening;
  • Reiskosten van de onafhankelijk voorzitter voor het bijwonen van bestuursvergaderingen en andere bijeenkomsten. De vergoeding hiervoor is vastgesteld op € 0,19 /km.
  • Kleine uitgaven voor administratie, zoals printpapier, cartridges et cetera;
  • Aansprakelijkheidsverzekering ten behoeve van het bestuur;
  • Inboedelverzekering ten behoeve van het gezamenlijke appartement;
  • Verdere noodzakelijke kosten ten behoeve van het gezamenlijke appartement.

Positie van ouders t.o.v. inkoop en financiering van zorg

In de financiering van de zorg zijn veel ontwikkelingen aan de gang. Wij gaan uit van een persoonsgebonden budget (PGB) bij de inkoop van de zorg. Dit uitgangspunt dient als basis voor onze keuze:
Dit project is opgezet om onafhankelijk van het bestaande aanbod het beste te realiseren voor onze kinderen. Door bundeling van de zorgvraag (waar mogelijk) wordt in goed overleg met de zorgaanbieder gezocht naar een optimale financiering.

Voor zover de jongvolwassenen daar zelf niet toe in staat zijn, moeten hun belangen zo goed mogelijk door anderen worden behartigd. Met dit project willen we het optimale resultaat bereiken. Dit betekent dat wij als ouders zeggenschap willen hebben en behouden in de kwaliteit van zorg, in het selecteren en aansturen van medewerkers en in de zorginhoudelijke en organisatorische aspecten van het project.

Maandelijkse facturering S.O Grutsk*

S.O Grutsk stuurt maandelijks achteraf een factuur voor de geleverde begeleiding op basis van een vastgesteld uurtarief. Een kopie van deze factuur dient de bewoner maandelijks naar de SVB te sturen.

* Toelichting betreffende de maandelijkse facturering: S.O Grutsk werkt met zorgverleners als onderaannemer, waardoor alle betalingen via S.O Grutsk verlopen. Nadrukkelijk zij vermeld dat de bestuursleden al hun werkzaamheden voor S.O Grutsk pro Deo hebben verricht en pro Deo zullen blijven verrichten. 

 

Bewoners gezocht!
Er zijn nog plekken beschikbaar, meld je nu aan!
Fijn dat je er bent!

Deze website maakt gebruik van cookies Wij, en derde partijen, maken op onze website gebruik van cookies. Wij gebruiken cookies voor het bijhouden van statistieken, om jouw voorkeuren op te slaan, maar ook voor marketingdoeleinden (bijvoorbeeld het afstemmen van advertenties). Door op ‘Accepteren’ te klikken, ga je akkoord met het gebruik van alle cookies zoals omschreven in onze cookieverklaring.

Cookieverklaring